Sleutelzinnen van artikelen zijn tegenwoordig heel eenvoudig als tweet klaar te zetten. Dat scheelt een hoop tijd voor lezers om je verhaal te delen en dwingt redacteuren om zo concreet mogelijk te schrijven. [inlinetweet prefix=”By @VanderLubben” tweeter=”RT” suffix=””]Inline Tweet Sharer zet zinnen klaar om te delen via Twitter.[/inlinetweet] Zo kunnen lezers meermalen per artikel worden verleid de content te delen. Dat betekent dat redacteuren hun artikelen wel met twittable quotes moet doorspekken. [inlinetweet prefix=”By @VanderLubben” tweeter=”” suffix=””]Journalisten moeten schrijven om te delen: Het Sociale Verhaal[/inlinetweet]. Wie overigens geen WordPress heeft: hier een minicursus coderen om toch tweetable quotes te kunnen gebruiken.)
Voortdurend zoeken naar de zinsnede die het delen waard kan zijn, is voor mij een nieuwe discipline. Aan een tweet zit namelijk nogal wat administratieve ruis die al snel invreet op het maximaal aantal toegestane tekens van 140. Het is ook slim om bij de automatisch gegenereerde tweets een verwijzing naar jezelf te maken. Zo kan je eenvoudig bijhouden wie jouw verhalen deelt. Ook dat kost tekens. [inlinetweet prefix=”Sociale Verhaal: ” tweeter=”” suffix=””]Een sterke zin in een sociaal verhaal is niet langer dan 100 tekens. [/inlinetweet] Nu nog de kunst om het niet te bont te maken: bij twijfel niet gebruiken. [inlinetweet prefix=”Sociale verhaal:” tweeter=”” suffix=”by @VanderLubben”]Denk aan de gemoedsrust van de lezer …[/inlinetweet]