#LDPolitiekLive: VVD Katwijk en SLO Leiden

LEIDEN – VVD Katwijk wil ze wel, maar ze komen er nooit: koopzondagen in Katwijk. Eli de Graaf, Stadspartij Leiden Ontzet (SLO), wil best extra geld uitgeven om stevig in te zetten op ’museaal Leiden’. Beiden waren woensdagavond te gast bij LD Politiek Live.

Nico van Hoogdalem vindt het belangrijk dat er in Katwijk een winkelcentrum blijft. ,,We hebben een goed strand waarvoor mensen naar Katwijk komen.’’ Een goede winkelstraat moet volgens Van Hoogdalem vervolgens de strandgangers de stad in trekken. Dat kan ook met ,,de beste toeristenmarkt van het land”.

Verder wil Van Hoogdalem graag de detailhandelsvisie niet als richtlijn gebruiken, maar ondernemers zelf laten bepalen of ze op zondag open gaan. ,,Waarom mag de horeca wel open op zondag? Als je dan zo principieel bent, gooi dan alles dicht. Sterker: tijdens het debat over zondagsopenstelling zei de burgemeester aan het begin van de beraadslagingen dat die openstelling er nooit gaat komen. Het is de beste debater van de gemeenteraad, dus dan is de toon gezet.’’ Een breekpunt wil de lijsttrekker van de VVD de openstelling echter niet noemen.

Bouwregels

Als het aan Eli de Graaf, lijsttrekker van SLO, ligt, wordt morgen al getornd aan Leidse bouwregels. Aanpassingen en uitbreidingen vergen volgens hem veel te veel tijd en zijn kostbare ondernemingen. En ondernemers betalen al zoveel, aldus de voorman van SLO. Twee keer zoveel als collega’s in de omgeving aan gemeentelijke lasten, om precies te zijn. ,,Gooi alles eens op een hoop en laten we er eens goed naar kijken.”

De Graaf is het eens met de vereenvoudiging van het vergunningenbeleid rond de Nieuwe Rijn. Daar is de activiteitenvergunning tot één teruggebracht om het aantal mogelijkheden voor verzet drastisch terug te schroeven. Een vereenvoudiging waar met name rederij Rembrandt bezwaar tegen maakt. Dat bezwaar wuift De Graaf weg: ,,De stad heeft zoveel water, de activiteiten zijn vaak in de winter. Je moet als ondernemer ook wat voor de stad overhebben. Er is altijd wel iemand die iets te kort komt.”

In het programma stelt Stadspartij Leiden Ontzet voorts dat Leiden zich ook zonder dure reclamecampagnes wel verkoopt. Dat betekent niet dat De Graaf de citymarketing wil afschaffen. ,,We hebben een prachtige mooie stad – daar moeten we de nadruk op leggen. Citymarketing mag blijven voor de negen musea die Leiden rijk is.” Volgende week zijn CDA Leiden en Hart voor Katwijk te gast. Zij praten dan over wonen en woningbouw.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.