Steeds vaker pak ik ‘s avonds even mijn telefoon om te surfen. Steeds vaker stuit ik dan op sites die daar geen rekening mee houden.
Grote foto’s, zware flash-bestanden, geen of veel te weinig feeds (hoe is het mogelijk!) – veel sites zijn in design en ontwerp erg gericht op bezoekers die met hun laptop op schoot surfen. Ik moet met mijn telefoon (een eenvoudige Nokia) halsbrekende toeren uithalen om de informatie terug te kunnen vinden die ik zoek.
Met mijn telefoon surf ik namelijk anders. Meer dan op mijn computer wil ik vooral de informatie hebben, delen en terug kunnen vinden. Die wens stelt, voor de mobiele surfer die ik ben, andere eisen aan het ontwerp van een site.
- Een goede interface om mijn nieuws met twitter, facebook of een mailtje te kunnen verspreiden. Elk nieuwsbericht een ‘share’ voor mobiele telefoon gebruikers zonder dat je naar je eigen e-mail moet.
- Feeds! Knip je content voor de mobiele surfer op in zoveel mogelijk feeds om gebruikers de mogelijkheid te bieden om zelf hun nieuws samen te stellen.
- Maak een slimme text-only variant. Te vaak is de text-only daadwerkelijk alleen maar de tekst: er is NIET nagedacht over vormgeving of navigatie.
- Een mobiele site mag best foto’s hebben,kies dan wel voor foto’s je klein kan afbeelden. Dus geen geen complexe inforgraphics waarbij het detail nu juist zo belangrijk is. Het beeld op mijn mobiel leent zich uitstekend voor details en veel minder voor overzichten.
- De ‘terug naar boven’-button mag weer terug onder elk artikel (bijvoorbeeld het einde leesteken). Scheelt tijd en gescroll.
- Denk na over een widget in plaats van een mobiele site. Met widgets bind je ook bezoekers aan je content. Bijkomend voordeel: je dringt tot in mijn telefoon binnen. Da’s een behoorlijk intieme relatie die je dan aangaat. <<