Geen programma zonder hastag en op internet is het vaak een genot om het tweede scherm ernaast te hebben. Vaak zat komen daar heel capabele mensen voorbij die echt heel intelligente dingen te vertellen hebben. Inhoudelijk, maar ook suggestief; opmerkingen die het niveau van een (live) programma ter plekke (zouden) kunnen verbeteren. Het is daarom zonde om te zien dat de opmerkingen op het Tweede Scherm zelden positieve of negatieve feedback zijn tijdens een programma – de opmerkingen van het Tweede Scherm vinden niet direct een weg terug naar de uitzending.
Zou een social media regisseur een oplossing kunnen zijn? Iemand die razendsnel het tweede scherm vertaalt in relevante vragen voor de geïnterviewde Dus: we hebben een interview met Dijsselbloem over de SNS en een jurist stelt op twitter die ene scherpe (en juiste) vraag. Of een bankier. Of een spaarder. Je zou, om het iets eenvoudiger te maken, een selecte groep experts kunnen vragen mee te denken. Een pooltje specialisten, zeg: 100, die elke uitzending meekijken, meedenken en vragen stellen, die het gesprek op een spoor houden en tegelijkertijd verdiepen. Die zich het kaas niet van het brood laten eten. En de gasten weten dat ze worden gevolgd – op internet.
En die pool is bij iedereen bekend. Niks geheims aan. Zij kunnen als verslaggevers optreden en tijdens een een uitzending al de eerste grove scheiding maken tussen zin en onzin in hun eigen timelines. Vervolgens geven zij thema’s, vragen en opmerkingen door aan de sociale regisseur die ze kort afweegt om ze de interviewer tijdens het gesprek, live, in te fluisteren. ‘Marielle? Nu vragen: waarom mogen in andere Europese landen de Rekenkamers wel inzage krijgen in de bankfiles. Waarom interpreteert u die regels anders dan in Zweden? Drie, twee, een: go!’ Prachtige TV vol verbaasde gasten, gniffelende kijkers en een hoop meer betrokkenheid dan nu.