Een tijdschrift voor de Stichting Vrienden van het Singelpark – ziedaar de opdracht voor de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. In deel 1 (Matrix) en 2 (Debat) heb ik al wat achtergronden gegeven. In dit derde deel gaan we invullen. Met uw hulp, hoop ik. Deel 3: Plank.
Vier pijlers (Natuur, Economie, Cultuur en Historie) staan vast. Ze zijn het dna van het blad. De dimensies van een stadspark, zo u wilt. Er si geen architectonische element in een stad waarin niet één van deze vier elementen voorkomt. Per element hebben we een gebruiker en het gebruik als te beschrijven attributen gekozen. Een stadspark kent bezoekers – bezoekers hebben een reden om naar dat park te gaan. Door de pijlers en attributen te combineren, komen we tot de plank. In de plank moeten we keuzes maken in ritme (hoe vullen we de pagina’s in), genre, beeld, contactpersonen, status van de artikelen. Anders gezegd: als er één exemplaar van de plank was en die raakt kwijt, kunnen we terug naar de eerste aflevering van deze reeks.
Hoe ziet die plank er dan uit? In een eerste houtskoolschets zo (Google Docs). Uitgangspunt zijn de pagina’s, dan volgen de pijlers, het (mogelijke) onderwerp waarin we gebruikers en gebruik centraal stellen en het genre kiezen.De plank lijkt een vrij definitief karakter te hebben. Dat heeft het niet. Ik zou u graag willen uitnodigen om met de invulling van de onderwerpen en, hoe mooi zou dat zijn, de contactpersonen mee te denken. Bent/weet u iemand die meer kan vertellen over één van de pijlers, in het verleden, nu of straks? Schroom niet en laat het mij weten. U mag ook een bericht achterlaten onder deze post. Er moet nog veel worden afgewogen om het blad uiteindelijk 1) eend definitieve vorm te geven en 2) te briefen. In de briefingen een nog nauwkeuriger samenvatting van hoe de artikelen er uit moeten komen te zien – het zijnd e handvatten voor de journalisten die straks aan de slag moeten.
De plank kost tijd. Het benoemen van algemene uitgangspunten )pijlers’ is in een creatieve bui snel gedaan. De plank vereist meer zorgvuldigheid. Logisch / hier krijgen algemene uitgangspunten hun concrete invulling. En dat is lastiger dan vrij en creatief bezig zijn. Bij de pijlers volstaat een mooie wandeling door het park. De plank vereist gepuzzel, passen en meten. Begrippen als werkbaar, leverbaar, bereikbaar spelen bij de plank een grote rol. Uiteindelijk willen we telefoonnummers en e-mailadressen van contactpersonen, fotografen die beeld gaan leveren en journalisten die aan de bak gaan. Los nog van de onvoorziene omstandigheden die elk project heeft. Daarover later meer. We gaan eerst de plank invullen. Doet u mee? <<