De NOS krijgt geld en dus ook de lezers – vreest Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant eerst in zijn eigen krant en nu ook op De Nieuwe Reporter. Wat is er aan de hand?
Op internet is een nieuw soort nieuwsvoorziening ontstaan: een versmelting van tekst en beeld, snel en 24 uur per dag. Dat zou best eens de krant van de toekomst kunnen zijn. En één van de marktleiders bij die kranten van de toekomst is nu al NOS.nl, geheel betaald uit publieke middelen.
Om een goede vriend van mij te citeren die net ‘verrast’ is door een voor de hand liggend gegeven: No shit, Sherlock! De NOS beperkt zich niet tot televisie, maar doen ook aan begeleidend schrijven! Remarque stond eerder deze week op en stond voor de ruïnes van zijn wereldbeeld. Die gasten bij de omroep bloggen, tweeten en nieuwsen er lustig op los. Ze teletexten (al jaren, volgens mij) steeds weer het laatste nieuws voor de neus van Remarque weg! De Volkskrant heeft het nakijken. Want bij hun kost het nieuws geld dat de redactie met advertenties moet zien terug te verdienen – en niet, zoals bij de NOS, met belastinggeld (hoe pijnlijk in deze: waarschijnlijk ook belastinggeld van Remarque zelf). Dus togen Remarque en collega Stallinga (NU.nl) richting Tweede Kamer met het verzoek de geldkraan richting NOS dicht te draaien en zo een eind te maken aan deze oneerlijke vorm van concurrentie.
Ik snap Remarques remarks wel, die van Stallinga niet helemaal. Als we de site van de Volkskrant langs die van de NOS en NU.nl leggen, dan is er één duidelijke winnaar. NU.nl scoort verreweg de meeste hits in sociale media. De site heeft publiek, lezers, gebruikers, hoe u ze ook wilt noemen. En zou u de omstrengeling van de NOS en de Volkskrant als een onaangename doodstrijd kunnen kwalificeren. De krant ontloopt weinig populariteit in de blog-o-sphere met de gesubsidieerde omroep. Terug naar Remarques formule bezoekers/lezers=geld! Want eigenlijk snap ik zijn opmerkingen ook niet helemaal.
Waar maakt de man zich druk over? Hij verdient een aardige boterham met een krant die geen belastinggeld krijgt (echt, helemaal niks?) en scoort niet slechter dan de gratis omroep waar hij zo bang voor is. Soms linken lezers/bezoekers meer naar zijn blaadje, soms meer de NOS. De afdeling marketing van de krant moet maar eens goed uitzoeken waarom dat dan is. Heeft de prijs van het product er echt mee te maken? Volgens mij niet – want ik kan (nog altijd) ook gratis nieuws lezen op de site van de Volkskrant. En dan krijg ik er een keihard werkende redactie met specialistische redacteuren bij. En de NOS is de lulligste niet – zij zetten gratis video’s over naar de site van kranten. Schrijft Jan de Jong (NOS), eerst op zijn eigen blog, later op De Nieuwe Reporter.
O ja, los nog van het feit dat de NOS natuurlijk helemaal geen gratis nieuws levert – maar dat doet van mijn belastinggeld. Daar wil ik dan wel waar voor. Een belangrijke reden om af en toe bij de NOS nieuws te gaan halen. Om te kijken of ze mijn centen nog een beetje professioneel inzetten. U kunt in onderstaande grafiek zien hoe vaak wij dat allemaal ongeveer doen. Nu nog iemand die mij kan uitleggen waar Remarque precies last van heeft …