Nieuws is niet alleen wat er in de krant staat of bij Google News is te lezen. Nieuws is soms verstopt in lijstjes samengesteld door ‘het publiek’. Een kort overzicht van een paar van deze verzamelingen waar iedere journalist zijn voordeel mee kan doen. Want uiteindelijk is nieuws datgene wat je vond terwijl je er niet naar zocht.
Technorati Zo oud als de weg naar Rome, maar de site die duizenden blogs bijhoudt is wel een laagdrempelige, eerste stap op weg van een idee naar informatie. Je kan er zoeken in blogs (de titels – lees: onderwerpen) en posts (lees: ideeën) en categorieën. De blogdirectory is indrukwekkend (inspirerend) en Technorati houdt een top 100 bij. Dat doet de Technorati Authority – een complexe algoritme. Het mooie aan de wiskunde is dat de populariteit van een site afhangt van linkgedrag en populariteit van de posts. Een score is dus actueel, wat ons journalisten weer kan helpen om bij verhalen ‘aan te haken’.
Copyscape is vooral erg leuk. Met de ‘zoekmachine’ kan je achterhalen wie content van jouw site heeft geplukt. De eerste tien hits krijg je gratis, wil je meer, dan zal je moeten betalen. Copyscape is niet alleen handig om eens te kijken wat jouw reikwijdte is. je kan er ook een idee krijgen hoe een verhaal zich ontwikkelt. Wie linken er allemaal naar? Toch ene indicatie voor de nieuwswaardigheid.
De Leaderboard van TechMeme is een handige tool om snel te checken wie het meeste (tech)nieuws levert. Net als Technorati ‘leeft’ de stand. Hoe meer zij bijdragen (gelinkt door anderen), hoe hoger de media op de ladder komen te staan. Die ladder is dus een indicatie voor het belang van nieuws. De niet-technische varoant daarvan is trouwens Digg.
Mijn absolute favoriet: Publitiek. Een Nederlandse site waar de Haagse politiek op een overzichtelijke wijze in hapklare brokken wordt aangeboden. Tweets, nieuws, debatten, achtergronden – ze zijn allemaal super eenvoudig terug te vinden. Bijkomend voordeel is dat al die ingangen gebruikt kunne worden om een verhaal te schrijven. je volgt een politicus, kijkt naar diens twittertimeline, komt in een debat terecht om er vervolgens achtergronden in allerlei media over te lezen. Ik durf geen stuk meer te schrijven zonder er even te kijken.
Presspass is nieuw. En wat nieuw is, moet nog aan gewicht winnen. Presspass bundelt journalisten op twitter (lees: vooral Amerikaanse journalisten op Twitter). Dat is superhandig voor achtergrondverhalen en nog handiger om met hen in contact te komen. Want laten we eerlijk zijn: een tweet is een uitnodiging om elkaar eens te spreken over het onderwerp dat wordt gedeeld. Wie meer wil dan Presspass (maar minder qua vormgeving) kan ook terecht bij Muckrack – een journalisten curation-site.
Ten slotte Trendistic: klop een zoekterm in en kijk of er op twitter iets mee is gebeurd. Dat kan soms heel confronterend zijn (helemaal geen sjoege) of zeer verrassend (duizenden mensen slaan er op aan). Voordeel: je kan de grafiek embedden op je site. Zowel statisch (het moment van meten) als dynamisch (als de zoekterm aanslaat, zien je volgers dat ook). Ideale tool om nieuws te monitoren. <<