Vroeger hield elk zichzelf respecterende journalist zijn rolodex angstvallig tegen de borst. Zelfs directe collegae mochten alleen bij de Gratie Gods een nummer uit de kaartenbak krijgen. Maar niet pas na lang onderhandelen of na inmenging van een eindredacteur. Vroeger was delen van kennis een dienstopdracht die je niet mocht weigeren.
En toen kwamen sociale media. Journalisten gingen twitteren, facebooken en tumblren en iedereen kon zien wie ze volgden. De rolodex lag op straat, mijn informatie werd onze informatie – ook toegankelijk voor mensen buiten de redactie. Dan nog is het lastig te achterhalen waarmee iemand bezig is, maar feit is dat met sociale media als rolodex het bronnenbeheer maximaal transparant is. Reuters maakt het ons nu heel eenvoudig met Social Pulse. We hoebven zelf niet meer te zoeken naar Reuters’ medewerkers op diverse sociale media-netwerken, ze hebben een dasboard van sociale media voor ons ingericht: bronnen, redacteuren, onderwerpen – ze worden allemaal op de voet gevolgd en wij kunnen dat nu ook.
In Social Pulse zit een leuke feature: de Hit List – What people we follow are reading (zie afbeelding). Reuters volgt duizenden bronnen op sociale media. Van alle berichten die zij delen, verschijnen de meest gedeelde in deze sectie. Als je dat doet, krijg je trouwens niet altijd het meest recente nieuws. Op het moment van schrijven (zondag 5 februari, 15:15 uur) is een van de meest gedeelde artikelen in het netwerk van Reuters een artikel dat in oktober 2011 verscheen in Salon over Rick Perry – de Texaanse gouverneur die een gooi naar de Republikeinse nominatie voor het presidentschap deed. Hij is daar inmiddels mee gestopt.
Waarom dit bericht zo plots zo vaak wordt gedeeld in Reuters netwerk, is onduidelijk. Het dashboard is vooral een hub waar sociale media kwantitatief worden gescoord – hoeveelheid dus. De motieven van de populariteit van berichten (kwantitatieve duiding) is er niet. Daarvoor moeten we dan toch weer bij de journalisten zijn. Liefst van Reuters, uiteraard. <<