De virtuele werkelijkheid is niet wezenlijk anders dan de gedrukte werkelijkheid. Niet wezenlijk – dus is er verschil. En niet alleen academisch.
De krant maak je voor andere lezers dan een blog. Een krantenlezer is namelijk niet per definitie een internetter. En andersom. Wie schrijft voor een doelgroep, heeft met een blog meer hoofdbrekens dan bij een krant. Je zou kunnen zeggen dat een krant geen doelgroep heeft, maar een doelgroep een krant.
Bij een blog is dat andersom: er is geen doelgroep die een blog heeft, er zijn wel blogs met een doelgroep. Het aantal vrijheidsgraden van redacteuren om te schrijven wat zij willen, is met een blog dus aanzienlijk minder dan bij een krant. Lezers lopen sneller weg bij een blog (gratis) dan bij hun krant (opzeggen).
Een blog zal dus meer tijd en moeite moeten steken in het achterhalen van de precieze doelgroep, wat de doelgroep wil en wat het blog met de doelgroep wil. Want voor je het weet schrijf je voor een doelgroep die er helemaal niet is. of die je helemaal niet wilt bedienen. Een krantenlezer, bijvoorbeeld. <<