Langlopende projecten vragen om een goede monitor van nieuw uitgekomen titels. Daarom maak ik al een tijd gebruik van de mogelijkheid van Google Scholar om automatische meldingen in te stellen. Zo groeit mijn mapje voorbeeldliteratuur voor mijn vakken zonder dat ik er noemenswaardig werk aan heb. Als ik het vak moet opstarten, blader ik een uurtje door mijn mapje gevonden onderwerpen en stel moeiteloos een actuele reader samen. Hoe?
Stap 1 Maak een gratis e-mailadres aan
Het is fijn om de stroom informatie die Google gaat uitbraken te scheiden van je serieuze mailverkeer. Digitale hygiene is prettiger werken. Daarom heb ik een apart e-mailadres aangemaakt (Gmail in mijn geval) en laat ik daar mijn meldingen en nieuwsbrieven binnenkomen. Ik kijk er in als ik er behoefte aan heb, wat soms leidt tot een inbox met meer dan duizend mailtjes. Naast meldingen van Google Scholar laat ik ook al mijn nieuwsbrieven hier op de mat vallen.
Stap 2 Maak een zoekopdracht aan in Google Scholar
Ga naar Scholar en doe je ding. Je kan slim zoeken door zoektermen te combineren (bijvoorbeeld objectivity AND “investigative journalism”). Je kan in de resultaten zien of je je termen goed hebt afgebakend — heb je de stukken die je verder helpen of moet je nog wat aan je termen tweaken? Jat uit literatuur die je al hebt (auteurs, thema’s, zoektermen). Kortom: besteed aan het inregelen van je zoekterm net zoveel aandacht als aan alle keren dat je voor je project toch al literatuur zou zoeken.
Stap 3 Zet je meldingen aan
Als je tevreden bent, staat in de linkerbalk van Google een knop “Melding maken”. Vul hier je e-mailadres in dat je bij Stap 1 hebt aangemaakt. De eerste paar dagen zal er weinig materiaal tussen zitten waar je echt wat mee kan (maak de melding dus op tijd aan). Na een paar dagen heeft Google echter de smaak te pakken. Je inbox zal vollopen met artikelen waartussen altijd een of twee zeer bruikbare of interessante titels zitten.
Stap 4 Kalibreer je termen af en toe
Vergeet niet op basis van je ervaringen af en toe je zoektermen bij te stellen of up-te-daten. Ik maak daarvoor gebruik van eerdere resultaten die ik interessant vond: ik zet meldingen aan op auteurs die onderzoek doen dat mij boeit, thema’s of ik volg tijdschriften waarin werk staat waar ik wat aan heb. Zo maak ik mijn zoekopdrachten stap-voor-stap fijnmaziger.
EXTRA Geef eens wat weg
Kleine moeite, groot plezier: geef eens wat weg aan collegae waarvan je weet waar zij mee bezig zijn.
Wist je …
… dat de Rijksoverheid en Overheid.nl dezelfde functie hebben?
… dat ik dus ook zoveel mogelijk nieuwsbrieven naar mijn apart aangemaakte inbox laat doorsturen?
… dat mij dit echt uren zoeken naar goede voorbeelden scheelt?
… dat ik dus ook met artikelen en kleiner onderzoek eerst even een melding aanzet?