Super adblocker schept superproblemen

Irritant, die storende reclames als je surft. Anderzijds: de advertenties zorgen wel voor de inkomsten die nodig zijn om de content te produceren. Onderzoekers aan Princeton beweren voorlopig de strijd tussen adverteerders en ad-blockers te hebben gewonnen met een super-blocker. En dat doen ze eigenlijk op een heel voor de hand liggende manier.

Irritant, die storende reclames als je surft. Anderzijds: de advertenties zorgen wel voor de inkomsten die nodig zijn om de content te produceren. Onderzoekers aan Princeton beweren voorlopig de strijd tussen adverteerders en adblockers te hebben gewonnen met een superblocker. En dat doen ze eigenlijk op een heel voor de hand liggende manier.

Advertenties zijn virussen

Ten eerste beschouwt de nieuwe software een advertentie als een virus en bestrijdt deze dan ook alsof een virus de site dreigt te infecteren. De aanpak van de advertentie gaat veel minder zichtbaar dan voorheen: het programma dat de advertenties bestrijdt, doet dat veel meer in stealth mode om zo de makers van de advertenties niet de mogelijkheid te bieden om van hun aanpak te leren. En dat maakt het voor adverteerders weer lastig om de anticiperen en hun programma aan te passen aan de adblockers.

misleiding is verboden

Ten tweede: er is gewoon wetgeving die adverteerders verplicht om hun advertenties duidelijk kenbaar te maken. Elke advertentie heeft dus vormeisen waarmee ze herkend kunnen worden en consumenten ze kunnen scheiden van journalistieke content. Die vormeisen maakt het nu nog eenvoudiger om de ongewenste content uit te schakelen. Misleiden is in Amerika bij wet verboden; mensen hebben cues nodig om te weten met wat voor soort content ze te maken hebben, aldus toezichthouder FCC.

wat verboden is, gebeurt

De superblocker maakt er handig gebruik van, maar zal mogelijk ook leiden tot superproblemen. Organisaties die hun inkomsten nu zien opdrogen, zullen hun inkomsten nu elders vandaan halen. Dat kan op (minimaal) twee manieren. Ten het eerste door het maken van content die in vorm niet meer onderdoet voor journalistiek. Toon maar eens aan dat sprake is van advertenties. Er moet weliswaar een duidelijke grens tussen journalistieke en commerciële content zijn, dat is niet hetzelfde als deze ook altijd trekken en herkennen. De grens tussen redactie en advertorials vervaagt hierdoor verder.

privacy als prijs

Sites kunnen ook data van hun bezoekers verzamelen, bewerken en verkopen aan andere partijen. De nadruk komt dan te liggen op het monitoren van surfgedrag en gegevens van bezoekers van de site. Als nieuws gratis is, dan is onze privacy de prijs.  Dat is vooral kwalijk omdat niet een site dat doet, maar meerdere. Daardoor komen steeds meer datapunten over ons surfgedrag in omloop. Statistieken doen de rest. Het combineren van gegevens uit verschillende databases maakt het zo mogelijk om individuen te identificeren – ook al is de data in de aparte databases anoniem weggeschreven.

Actuele wedloop

Beide reacties: misleiding en schenden van privacy, zou door deze superadblocker wel eens een groter probleem kunnen zijn dan de ergernis dan de advertenties die het tegenhoudt, wat de wedloop tussen adverteerders en adblockers zo prangend actueel maakt. Die wedloop is een strijd die directe invloed heeft op de verdienmodellen van journalistieke sites en de kwaliteit van de content en onze privacy. Die strijd gaat achter uw dagelijkse ergernis schuil. Misschien moet u nog eens nadenken over het inschakelen van uw adblocker: misschien verdient die site waar u goede artikelen leest wel een beetjes ergernis. Die ergernis maakt die goede stukken namelijk mogelijk. <<

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.