Het zijn schermutselingen in de staart van het peloton: beweert Donald Trump nu daadwerkelijk dat de vader van Ted Cruz met Kennedy-moordenaar Lee Harvey Oswald pro-Cubaanse folders heeft staan uitdelen? Cruz is gestopt en ook John Kasich heeft de handdoek in de ring geworpen. Wat doet het ertoe?
Veel.
Volgens roddelblad National Enquier zijn er foto’s opgedoken waarop Oswald naast Cruz senior staat. Trump sloeg er daags voor de primary in Indiana nog een publicitair slaatje uit. Op een vraag of hij voor deze claim niet zijn excuses moest aanbieden, antwoordde hij: ,,Heeft Cruz het ontkend? Ik heb hem het niet horen ontkennen.”
Een retorische truc: wie niet ontkent, laat het wildste gerucht in leven. Wie wel ontkent, geeft het airtime. Amerikaanse journalisten zullen toch een manier moeten vinden om met deze retorica om te gaan. En dat valt hen zwaar. Ze hebben met hun excessieve aandacht Trump geschapen en krijgen nu de fles niet meer in de fles.
Dat is geen zure opmerking, dat berekende Upshot, het datatransmissie van de New York Times. Geen kandidaat ontving zoveel free publicity – gratis media-aandacht, goed voor 1,9 miljard dollar. Trump gaf begin maart nog geen tien miljoen dollar aan advertenties uit. Trump is een verhaal dat zich eenvoudig vertelt.
En het gevolg van al die verhalen is dat hij het mag opnemen tegen Hillary Clinton. Een spannende campagne gaat dat niet worden – mijn voorspelling is dat Clinton het Witte Huis betreedt. U mag me er op aanspreken als ik het mis heb.