Voor wie schrijf jij eigenlijk? YouGov Profiler helpt je een handje op weg.
Op de school voor Journalistiek en tijdens mijn stage bij het Deventer Dagblad leerde ik mijn stukjes schrijven voor Tante Cor in de Derde Hemelsdwarsstraat, drie hoog. Anders gezegd: bij elk artikel moest ik een duidelijke ijkpersoon in gedachte nemen die mijn woordkeus, zinsopbouw en invalshoek bepaalde. Handig, want zo leer je snel voor bepaalde doelgroepen werken; toch de essentie van ons vak. YouGov heeft het idee van de ijkpersoon verder uitgebreid.
Wil je weten hoe een gemiddelde Apple-fan eruit ziet? Vul ‘Apple’ in de YouGov Profiler en er rolt een beeld uit. Wat blijkt? Die gemiddelde Apple-fan is een vrouw, tussen de 25 en 39 jaar oud; houdt maandelijks zo’n 1.000 pond over; rijdt vermoedelijk in een BMW; kijkt naar Frozen, Home Alone en Gone Girl en luistert naar Arcade Fire, Beyoncé en Muse. Haar favoriete krant? The Guardian. Zo, nu hebben we genoeg aanwijzingen om een stukkie te schrijven dat er bij haar in gaat als zoete koek.
De profielen zijn gebaseerd op 200.000 Britse deelnemers aan YouGov-onderzoeken. In 2015 moeten daar ook Amerikaanse profielen bij komen. Nederlanders zitten nog niet in de database; dat is een grote tekortkoming voor Nederlandse journalisten. Maar leuk is het natuurlijk wel. Zo is het weinig verrassend dat personen geïnteresseerd in boeken ‘lezen’ als belangrijkste hobby hebben. Ik wist alleen niet dat ik een vrouw was van boven de zestig; het liefst zwem en een Skoda voor de deur heb staan … Maar, ik moet zeggen, alle andere kenmerken komen aardig overeen. Al kijk ik echt langer TV dan 1-5 uur per week. <<