LEIDEN – Robert Strijk (Leiden) denkt dat de nieuwe bestuursstijl Leiden veel heeft gebracht. Vanavond 20 uur praat hij bij LD Politiek Live over het parkeerbeleid. Hier vragen wij alvast naar zijn plannen en ambities voor Leiden.
,,D66 wil een duurzame stad, de kenniseconomie versterken en een open, transparante bestuursstijl. Dat is overigens geen kritiek op de afgelopen vier jaar. Duurzaamheid zetten we scherper aan dan vier jaar geleden. Net als de kenniseconomie. We willen werk en banen. En de bestuursstijl? Ik denk dat we daarmee veel dossiers hebben vlot getrokken: de Aalmarkt, het Gat van Putten, van RGL naar trein en bus. We hebben er ook van geleerd.
Volle zaaltjes
Sommige dossiers heb ik onderschat. Die waren al onderweg toen ik aantrad en dan schakel je te laat. Er was bijvoorbeeld veel wantrouwen bij bewoners en wijkverenigingen over de Ringweg Oost, nu LAB071. Men vertrouwde onze verkeersmodellen niet. Daarin hebben we veel geïnvesteerd; we hebben in heel veel volle zaaltjes gepraat. En lang niet altijd met een leuke boodschap. Ik heb iedereen altijd recht in de ogen gekeken. En ik denk dat ze nu zeggen dat ik eerlijk en integer in het dossier LAB071 sta.
Gebouwen
Ik denk dat we veel kunnen doen aan de kenniseconomie. We kunnen bijspringen als academische ondernemers een lening met een voor de bank misschien te hoog risico nodig hebben – het Innovation Quarter, IQ afgekort. We kunnen actief scholen aan bedrijven koppelen. Zo bezoekt het Da Vinci Janssen Biologics om kennis te maken met werken in een lab. Er zijn scholieren die op basis van dat bezoek de Leidse laboratoriumschool bezoeken. Die contacten kan de gemeente leggen en andere scholen aansporen dergelijke bezoeken af te leggen. De kenniseconomie, dat zijn verbindingen maken, gebouwen en financiering beschikbaar stellen. In een duurzame stad.
Maaiveld
We willen Leidenaren verleiden te fietsen. Dat betekent betere en bredere fietspaden, ongelijkvloerse overgangen, minder fietsers op de rijbaan. Of ik daar de 80 miljoen van GroenLinks aan wil besteden? Nee, die haal ik ergens anders vandaan. Hun redenatie klopt namelijk niet. Die 80 miljoen is parkeergeld, opgebracht door automobilisten. Als de garage er niet komt, is er ook geen 80 miljoen. In die garage, wij kiezen uitdrukkelijk voor twee garages, komen ook auto’s van bewoners. Minder blik op straat en meer blik onder het maaiveld.”