Waarom mag de Algemene Rekenkamer wel De Nederlandse Bank auditen, maar daarbij niet de bankstukken inzien? Het toezicht van DNB op SNS viel in 2011 voor de Rekenkamer niet te controleren, omdat de controleurs van staat volgens de Minister van Financien (toen Jan Kees de Jager) geen vertrouwelijk stukken op straat mogen gooien. Kees Vendrik, lid van de AR, deed daar zaterdag zijn beklag over in Tros Kamerbreed. Vendrik stelde dat andere Europese lidstaten hun Algemene Rekenkamers het recht op inzage in de stukken wel geeft. NRC maakte melding van Vendriks chagrijn die inderdaad gevoed lijkt door een kwestie van interpretatie van Europese regelgeving.
Toevallig kwamen over precies dit onderwerp – het recht van AR’s om bankgegevens in te zien om zo het toezicht van nationale banken te toetsen – onder voorzitterschap van Nederland vorig jaar januari Rekenkamers uit Europese lidstaten in Den Haag bijeen. Doel: wie heeft welk mandaat en hoever mogen de ander Rekenkamers gaan in het bewaken van de bewakers. Antwoord op die vraag: dat ligt eraan:
This pilot project shows that there are differences in mandate and access of SAIs with regard to the possibility to audit the performance of financial supervisors in the EU Member States. The importance of being able to carry out such audits is evident, especially in times of financial crisis in which not all FSAs have successfully conducted their supervisory activities on banks (bold: SL).
En dat toezicht op de toezichthouders wordt er door de Europese Bankenunie niet duidelijker op, vreest de studiegroep:
It is proposed that the European Central Bank should be the institution in charge of supervising the euro area banking system. If that becomes the case, then this could create new complications for the possibility of SAIs to audit and report about financial supervisors. The impact on the European Court of Auditors’ audit rights is also unclear. Currently the European Court of Auditors has the mandate to audit the operational efficiency of the management of the ECB. <<