De Brooklyners Mice Parade bewijzen dat sommige drummers best mogen zingen. Adam Pierce opent, Caroline Lufkin neemt het stokje vervolgens over in dit … ja, nummer: Contessa. Ik kan het niet echt in een hokje douwen. Het heeft iets Afrikaans (ritme), folks (melodie), rocks (orgel, gitaarsoli). En dan houdt het op. Dus laat ik een vergelijking graag aan anderen (met veel, veel meer verstand van muziek). Maar zo voorzichtig als het begint, zo complex eindigt het. Zonder overigens storend intelligent te worden. Het liedje is wel degelijk af – er zijn geen streken te veel gemaakt (die het zouden verpesten). Geheel onbekend zijn ze niet – ze namen sinds 1998 al zes albums op. Contessa is een track van hun laatste: Candela (uitgebracht bij Fat Cat Records).
En als we dan toch bezig zijn, op de valreep Allison Miller – niet de Amerikaanse actrice, maar de Amerikaanse jazz drumster. Ze heeft een nieuw album uitgebracht, Boom Tic Boom. Wie van heldere, traditionele jazz houdt, komt op deze (voorspelbare) plaat geheel aan zijn trekken. Het klinkt zeker niet verkeerd, maar er zijn spannender jazzplaten verschenen. Op Porky Belly laat Miller horen de jazz-traditie in New York niet te kunnen verlaten. Niet vreemd, want de stad is met haar roemruchte geschiedenis natuurlijk een zwart gat waaruit nieuwe ontwikkelingen nauwelijks kunnen ontsnappen. En daar is op zijn tijd helemaal niets mis mee.