Nieuws is een feit in een context. Probleem is dat beginnende journalisten vaak niet weten wat de feiten zijn en ook de context niet kennen. De afgelopen week, tijdens de introductie, kwamen studenten vaak even polsen of iets nieuws was. Veel kenden Leiden niet. Nieuws herkennen viel dus niet mee. Een snelle truc maakt het ook voor studenten in een vreemde, hyperlokale omgeving mogelijk om te achterhalen of andere bronnen al over hun idee hebben geschreven en welke ruimte er nog is voor een ‘flupje’ (follow up).
Stel, we willen een verhaal schrijven over autobranden in Leiden. Is daar al over geschreven en kunnen we de incidenten met elkaar verbinden – hoe vaak, waar, onder welke omstandigheden. De eerste reflex van veel studenten is de politie te bellen. Tegen de tijd dat de woordvoerder overtuigd is van het nut om het aantal autobranden uit te voeren, is de deadline verstreken. Dus is het verstandiger om eerst even in de lokale krant en nieuwssite te kijken. Daarvoor hoef je niet de hele site te doorploegen.
- Ga naar Google;
- Type ‘site:’ direct gevolgd door de url van het medium (in mijn geval: www.sleutelstad.nl);
- Type ‘inurl:’ de zoekterm (zonder spatie tussen de : en de zoekterm), in dit geval ‘autobrand – Google zoekt nu in de site naar url’s waar de term autobrand in voorkomt. Omdat de meeste berichten een unieke url hebben die vaak gelijk zijn aan de kop van het stuk, krijgen we nu een lijst met artikelen in de site met onze zoekterm.
- Zie afbeelding – het snelle resultaat in een overzicht.
Succes!