Nieman Journalism Lab heeft een goed stuk over nieuwe benadering van crowdsourcing door ProPublica – het online onderzoekscollectief. Toverwoord: betrokkenheid.
Je kan aan de goegemeente vragen of ze mee willen denken over oplossingen voor de crisis, tips om over te schrijven of, nog algemener, heeft u sowieso nog nieuws? Crowdsourcing kan ook betrokkener, zoals ProPublica met een Facebook-pagina doet. Thema: ervaringen met ziekenhuizen. Haakje waarmee het publiek wordt binnengehaald: deel hier, met anderen, uw ervaringen.
Het gaat dus niet om het antwoord op de vraag (heeft u nog nieuws?), maar om een platform waar deelnemers hun vragen en ervaringen met anderen kunnen delen. Eigenlijk zou je voor elk crowdsourcings-project een eigen (facebook)-pagina moeten maken. De insteek moet niet zijn dat je kant-en-klare antwoorden zoekt, maar mensen een platform biedt (en modereert) waar ze vooral hun ervaringen kunnen uitwisselen.
Het is aan de journalisten om uit de gesprekken die dat oplevert keuzes te maken en verhalen te schrijven. Dat is dus meer dan #dtv. <<