De Amerikaanse popgeschiedenis wortelt in een lange, rijke traditie van folkmuziek (om maar eens met een ronkende truism te beginnen). Amerikanen zijn beretrots op die geschiedenis en hebben deze dan ook zeer goed ontsloten. Zodra Amerikanen konden opnemen, trokken ze met hun apparatuur de wereld over en door hun eigen land om die folk vast te leggen. Een van die schatkamers is het American Folklife Center. Daarin onder meer de wereldberoemde Alan Lomax collectie – verplichte stof voor iedere muziekliefhebber.
Tussen al dat moois ook het Fort Valley Music Festival. In de collectie opnamen tussen 1938 en 1943. Daarop veel hele diepe blues en gospel. Niet vreemd, gezien deze inktzwarte periode. Wat te denken van nummers als My Fat Hipted Mamma (sic), het dreigende Let’s Go Fight! of het, toen bijzonder actuele Pearl Harbor.
Naast het nummer over de aanval, zijn er ook opnames gemaakt op straat. De Library of Congress wilde graag weten wat het Amerikaanse volk van de aanvallen vond. Prachtige interviews over ingrijpende geschiedenis unfolding. On December de 7th, nineteen hundred and forty-one / The Japanese flew over Pearl Harbour dropping bombs by the ton, zingen Knowling, Jenkins, Blind John Davis en Dr. Clayton. Zeldzaam is deze opname niet; je kunt hem gewoon op Spotify vinden. Een mooie blues over een indrukwekkende gebeurtenis. En de meeste daarvan hebben een muzikale component, allemaal te vinden in de Library of Congress. Gratis en voor niets te beluisteren. <<