Journalisten zoeken voortdurend vormen om hun verhaal in te vertellen. Doel: de beste manier om bij de consument ‘binnen te komen’. Dat valt niet mee. De informatieberg is zo groot, de tijdspanne en concentratieboog kort, dat vorm een steeds grotere rol gaat spelen in de consumptie van nieuws. Daarnaast biedt technologie de nodige mogelijkheden om nieuws op andere dan gebruikelijke wijze te presenteren. En wie bereid is om de betekenis van ‘nieuws’ op te rekken, komt met steeds gewaagdere vormen in aanraking. Op het raakvlak van film, kunst en journalistiek (documentaires) zijn daarvan prachtige voorbeelden.
Johny Cash Project > Het idee achter het Johny Cash Project is eenvoudig: “Working with a single image as a template, and using a custom drawing tool, you’ll create a unique and personal portrait of Johnny. Your work will then be combined with art from participants around the world, and integrated into a collective whole: a music video for “Ain’t No Grave”, rising from a sea of one-of-a-kind portraits.” Wat krijg je dan? 250.000 mensen uit 172 landen maken persoonlijk één tekening en het project zet ze achter elkaar. Het resultaat is verbluffend.
Magnum in Motion > Fotografen zijn altijd ‘ter plekke’. Ze moeten er immers hun foto’s schieten. Een goede fotograaf heeft weinig beelden nodig om de context van zijn onderwerp te verduidelijken. Maar soms is het verhaal zo mooi, dat meer context dan alleen de foto’s wenselijk zou zijn. Ziedaar de audioslide – foto plus geluid of beeldradio, zo u wilt. Magnum in Motion is daarvan een mooi voorbeeld: goede foto’s, niet altijd zo goede radio, maar gecombineerd een krachtige manier om een verhaal te vertellen. Zoals dit verhaal over Tough Guys.
Graphs 1.0 of 2.0 > Fotograferen is digitaal is niet dur en makkelijk te verwerken. Voor (bijna) iedereen. Je kan er audio onder zetten (zie boven), je kan fotografie ook gebruiken om infographics te maken. Maar dan in real life. Zoals een staafdiagram van karton of een lijndiagram tegen een raam of in de grond. Uiteraard is helemaal embedden ook mogelijk: met Gapminder of Google Data Explorer eenvoudig interactieve graphs maken.
Interactieve documentaires > De Canadese Film Associatie heeft een uniek project: een 360 graden documentaire waarin je zelf bepaalt waar je naar kijkt. Ik denk dat de usability van dit project te lijden heeft van de wens om iets moois van te maken. Met andere woorden: je moet het een (eerlijke) kans geven. Maar dan biedt Out of My Window en prachtige doorkijk bij mensen in en rond hun huis. Het geeft de kijker een taak in de documentaire en tilt hem of haar van passieve toeschouwer in iemand die, net als de makers, actief keuzes moet maken. Op de site staan meer mooie documentaires.
Live bloggen > The Guardian is by far (in goed Nederlands) de krant die het meest live blogt. Ze hebben zelfs een twitteraccount waarop alle live blogs worden bijgehouden. Je hoeft er geen één te missen. Een goede (gratis) tool om zelf eens te Live Bloggen is CoverItLive. De mogelijkheden die de tool biedt verraden al snel dat Live bloggen niet hetzelfde is als heel veel tweets versturen. je zal tegelijkertijd moeten waarnemen, reageren en achtergronden zoeken bij wat je verslaat. Voor de ware adrenaline-junks onder ons een onmisbare bezigheid voor de vrije zaterdagavond. <<