Pas op met wat je vraagt: straks krijg je het ook. Zoals The Guardian (en vijf andere grote kranten): 26.000 e-mails van Sarah Palin. Allemaal uitgeprint. Aan de (veel te kleine) redactie om daar chocolade van te maken. Palin moet zich rot geschrokken zijn toen de Britse krant bekend maakte hoe ze dat gaan aanpakken: ze doen niet zelf en alleen, maar schakelen ons in. Crowdsourcing e-mails.
De krant heeft goede ervaringen met het inzetten van webtechnologie om grote hoeveelheden data te ontsluiten. Eerder vroeg de redactie het publiek mee te lezen met de duizenden bonnetjes van alle members of parliament om zo de beruchte bonnetjesaffaire te ontsluiten. Dat leverde niet alleen prachtige journalistieke verhalen op, maar ook vier praktische lessen voor de journalistiek:
- alle ‘medewerkers’ doen het gratis, dus maak het werk aantrekkelijk en leuk;
- nieuws vereist snelheid, dus begin direct met inschakelen van het publiek (en wacht dus niet te lang);
- als het publiek gaat meedoen, doen ze dat niet druppelsgewijs, maar met z’n allen tegelijkertijd. Zorg dus voor de nodige backup om frustraties (vastlopende sites) te voorkomen en
- maak een omgeving waarin informatie kan worden gedeeld en gegenereerd.
Het is niet voor alle kranten weggelegd, maar als er grote batches informatie op je afkomen, zijn de lezers niet alleen geïnteresseerd in het eindporduct, blijkt. Ze willen er best een handje bij helpen.
Overigens is het nieuws niet de enige plek waar het publiek wordt gevraagd om mee te doen met het ontsluiten van informatie. SETI (de zoekotcht naar buitenaards leven) deed het al een tijdje. Zij leenden computertijd van deelnemers om data door te rekenen. SETI draaide als screensaver op de achtergrond en ging aan de slag als jij klaar was met werken. Het heeft geen doorbraak opgeleverd en het project is onlangs terminated.
Een ander voorbeeld doet het wel erg goed: Galaxy Zoo. We mogen allemaal meekijken met afbeeldingen van de Hubble-telescoop. En als je snel bent, kan jij de eerste zijn die een sterrenstelsel classificeert.
Nieuws en wetenschap zijn twee domeinen waar crowdsourcing de (goedkope) rekenkracht kan leveren doe nodig is voor doorbraken. Tegelijkertijd vergroot het de legitimiteit van het project – we hebben er immers zelf een steentje aan bijgedragen. Het idee ten slotte dat jij degene kan zijn die voor DE doorbraak zorgt, maakt participatie zo spannend. <<