Bagdad, 17 januari 1991. Het Amerikaanse televisiestation CNN, als enige met correspondenten in de Irakese hoofdstad, ‘breekt’ het nieuws van de eerste Golfoorlog. Het is de dag dat het (internationale televisie) nieuws voorgoed veranderde. Sindsdien leven we in een 24-uurs newscycle. Het CNN-effect was geboren: volgens commentatoren had nooit eerder een vrije stroom informatie zoveel impact op de publieke opinie in de vrije wereld. Iedereen kon zien wat er gebeurde – instant, direct, in de woonkamer.
Met de nieuwe newscycle ontstond ook het nieuws vacuüm – de tijd tussen de eerste waarneming en de daaropvolgende uitwerking ervan. Denk aan de vele live verslagen van Grote Gebeurtenissen waarbij eigenlijk niets gebeurt. Tussen de eerste berichten over de schietpartij in Alphen aan de Rijn en de persconferenties zaten uren televisie waarin vooral beelden werden herhaald en correspondenten live niets te zeggen hadden.
Dat vacuüm, beweren commentatoren, is met social media duurzaam opgevuld. We kunne, meer dan ooit, dat vacuüm opvullen met tweets, facebookentries, blogs, foto’s, video’s van mensen ter plekke. Ooggetuigen bieden ons een unieke doorkijk en/of inkijk in de wereld waar camerateams en journalisten nog geen toegang toe hebben, maar waar een televisiestation, radioprogramma of internetsite wel al kond van wil doen.
Precies dat gat, schrijft Nicola Bruno in zijn studie Tweet First, Verify Later, wordt met social media gevuld. Zodra (grote) nieuwsorganisaties mensen ter plekke hebben, verdwijnt die social media weer (heel ver) naar de achtergrond. Toch is er een groot effect – geen CNN-effect maar een twitter-effect.
Het grootste effect heeft twitter op de versnelling van de newscycle – we leven niet in een 24-uurs tour, maar in in een 1440-minuten-cycle. The Guardian en CNN kiezen een hele duidelijke strategie: tweet first, verify later. Snelheid is belangrijker dan zorgvuldigheid. Dat leidt tot een diffuser, bredere en kleurrijkere verslaggeving van een crisis, maar heeft ook nadelige consequenties: het zet het journalistieke adagium first get it right, then get it first bij het grof vuil.
Nicola ziet bij grote nieuwsorganisaties twee modellen voor de inzet van sociale media concurreren: ‘publish first, verify later’ versus ‘verify first, publish later’. In zijn zeer lezenswaardige onderzoek schrijft hij de eerste strategie, zoals gezegd, toe aan The Guardian en CNN, de tweede aan de BBC. dat doet hij in een fascinerende studie (en reconstructie) naar de aardbeving in Haïti. Hij beschrijft, in navolging van Online Journalism Blog, drie stappen om online informatie te checken: content, context, code.
Iedereen online laat een digitaal spoor na dat kan worden gevold om te bepalen hoe betrouwbaar iemand is. Content, context en code helpen daarbij. Het zijn drie hulpmiddelen die er voor zorgen dat het news vacuüm wordt gevuld met betrouwbare informatie en dat we kloppende informatie als eerste kunnen publiceren. Lezen die studie! <<