Niet hoe maar wanneer zet je twitter in? Dat is de hamvraag, want zoveel twitteraars zijn er niet in Nederland. 190 Duizend maximaal. Die verdienen aandacht, zeker, maar er een aparte afdeling voor optuigen: ik zou nog even wachten.
Groningen. Almere. Steden met 190 duizend inwoners. Middelgroot, heet dat. 190 Duizend is niet zo veel. Twitter is eerder een kwalitatief dan een kwantitatief fenomeen. Twirus berekende augustus vorig jaar dat er ongeveer 190 duizend actieve twitteraccounts in Nederland zijn. Het werkelijke aantal twitteraars kan nog wat lager uitvallen. Alleen al achter @bjpuntnl gaan minimaal vier twitteraars verborgen, weet ik uit zeer betrouwbare bron (ik ben er zelf een). Andere early adopters hebben misschien twee of drie accounts. 190 Duizend dus, heel veel meer of minder zullen het er niet zijn.
Toch geven recruiters en HR-managers aan social media, waaronder twitter, als belangrijkste tool voor werving en selectie te zien. Onmisbaar, roepen guru’s vorig jaar nog. Twitter heeft invloed op merken en daarom zullen bedrijven er wel aan moeten, concluderen anderen nu. Twitter houdt zichzelf in stant. De kritieke massa haalt steeds meer mensen over te gaan twitteren. Maar gaat er daadwerkelijk zoveel kracht uit van 190 mensen die dagelijks vijf, zes keer 140 tekens maximaal de ether in pleuren? Ik hoor u denken: Vodafone …
Vodafone naaide Van ‘t Hek junior in zijn pak. Senior werd boos, kwam niet verder dan een belegen scheldpartij op TV en een tijdschrift tegen de helpdesk terreur en … ja, weet u eigenlijk nog hoe het is afgelopen? En voor al die anderen die zich dagen, weken daarvoor de vingers blauw twitterden: waarom hadden zij geen succes?
Youp was de kwalitatieve doorbraak: geen Youp, geen media-aandacht, geen media-aandacht, geen ‘oplossing’. Oplossing tussen haakjes, want het was alleen een oplossing voor van ‘t hek junior … Niet voor al die andere twitteraars die klaagden.
En dan nog kun je je afvragen of er wel sprake is geweest van succes. Er is na de tweet van ‘t Hek namelijk geen sprake van een verandering bij Vodafone. Het bedrijf is na die tweet geen betere diensten gaan verlenen. Er vallen nog steeds telefoons uit, netwerken gaan plat, dataverkeer is onmogelijk. Er is wel een oplossing gevonden, maar alleen voor Van ‘t Heks individuele geval: het is een elitaire oplossing. Twitter heeft daartoe bijgedragen, zeker, maar Twitter doet dat niet anders dan na een telefoontje van ‘t Hek senior. Of een mailtje (waarvan beide ook andere media kond van hadden kunnen doen).
Dus staat u op het punt zo’n kekke jongeman binnen te halen die u voor tweehonderd euri per uur komt uitleggen hoe belangrijk twitter is, denk dan (hardop) ‘190.000’ en stel eens de vraag: onder welke omstandigheden zijn er daar tien, twintig of dertig echt belangrijk voor mij? Als u er dertig kunt noemen, dan past een mailtje misschien ook of een broodje kaas. Of een tweet – want ik zeg niet dat het een onhandig medium is, maar dat het een medium. Een medium tussen alle andere media. Het gaat dus niet om de vraag hoe wij twitter het best kunnen gebruiken, maar onder welke omstandigheden we dat moeten doen. En eerlijk is eerlijk: dat weet ik ook nog niet precies. <<