In Amerika springen public affairs journalists in het gat dat reguliere media laten vallen. Zo komen veel (regionale) media toch nog aan hun onderzoeksjournalistieke taak toe.
Als je als Amerikaanse organisatie voor journalisten vol trots aankondigt dat studenten onderzoeksjournalistiek bedrijven, dan is er wat ernstigs aan de hand. Zeker als docenten in het gat zijn gesprongen dat lokale, regionale en nationale media laten vallen. Onder leiding van Pullitzer Price winning aces trekken de jongeren op jacht naar de waarheid. Na wat gesleutel door begeleidende docent zijn er best plaatselijke kranten te vinden die het resultaat van zoveel noeste arbeid willen plaatsen. Ziedaar: Public Affairs Journalism is geboren.
The surge of nonprofit, public interest journalism centers–and pairing students with those centers–is a recent and valuable trend, Houston says, one that reflects his belief that “there can’t be enough watchdog work.” Further, as the number of paid internships declines, “this is going to present students with the opportunity to get experience, to train the next generation of investigative reporters.”
Een hoopvolle ontwikkeling in een land met steeds minder ‘ogen en oren’ en veel onderwerpen die veel mensen raken. Want uit onderzoek blijkt dat de aandacht van de Amerikaanse media (met name grote, nationale media) voor de Amerikaanse overheid afneemt.
Het aantal berichten over het ministerie van Defensie is tussen 2003-2010 gehalveerd, net als de aandacht voor de Treasury. De Supreme Court, Justitie en Buitenlandse Zaken (State) kan ook rekenen op minder, veel minder journalistieke aandacht. En die aandacht is een eerste vereiste voor het uitoefenen van de waakhondfunctie van de (Amerikaanse) pers. Of, zoals een journalist het vertelt:
“When I joined the Dallas Morning News’ D.C. bureau in early 2003, we had 11 people. We now have three. Back then, we did indeed have a full-time Pentagon writer, a Supreme Court writer and a writer who covered the Justice Department, homeland security and immigration. All three took buyouts several years ago,” says Todd Gillman, Washington bureau chief for the Belo-owned newspaper. “Now, with three reporters, we no longer structure any coverage around agencies. We are more scattershot. Or flexible. However you prefer.”