Bruikbare tools
Volgens deskundigen is deze manier van beleidsvorming de eerste stap op weg naar het presidentschap van de 21ste eeuw. Simon Rosenberg, president van de centrum-linkse denktank NDN, zei in de Washington Post: “Het zal de directe relatie tussen de president en het volk opnieuw vormgeven. Zoeiets zagen we voor het laatst in de jaren dertig met Roosevelts radiospeeches.” NDN analyseerde tijdens de campagne van Obama al acht meest succesvolle tools.
Juridische averij
Vreemd genoeg heeft deze manier van beleidsvorming nog wel wat juridische haken en ogen. De vraag is of Obama zijn database met online supporters van zijn campagne wel zomaar mag meenemen als president. Als hij dat doet, dan zal het Witte Huis eigendom worden van de lijst. De vraag is of iedereen die op die lijst staat, daar wel behoefte aan heeft. Nu is dat probleem opgelost door iedereen te vragen lid te worden van Change.gov.
Politieke kraak
Overigens waren de bijdragen van de duizend enthousiaste meedenkers en de speech van Daschle in Denver niet openbaar. Het blijft lastig om over beleidsvoornemens te communiceren. De tools om publiekelijk kond te doen van planne, zijn er wel. Politici houden liever d ekaarten tegen de borst. Gezien de belangen en de nieuwswaarde is het is wachten op de eerste politieke hacker die de voornemens van Obama’s nieuwe team weet te ontsluiten. Want bottom up is prachtig – de ICT toepassingen zijn natuurlijk ook kwetsbaar. Er is een nieuw type politiek schandaal in de maak: de politieke kraak. Wanneer is sprake van een virtueel vervolg op Watergate?<<
Gebrek aan re-imaging videos deed Giuliani de das om